خرید اینترنتی

استعلام بدهی بانک

خرید اینترنتی

استعلام بدهی بانک

همان‌طور که گزارش اعتباری شخصی برای بررسی تاریخچه مالی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان اطلاعات می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما مفید باشد و مستمر ثمر واقع شود. زیرا درست از همان دقایق اولی که شرکت شما آغاز به فعالیت می‌نماید و فعالیت مالی خود را آغاز و وام کسب‌و‌کار دریافت می‌نماید. اعتباردهندگان شامل بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، کارگزاری‌ها و ... اقدامات مالی شما را ثبت و هر ماه در روز مشخصی اطلاعات را به سامانه‌های اعتبارسنجی ارسال می‌نمایند. سامانه‌های اعتبارسنجی وظیفه تجمیع این اطلاعات را به عهده دارند و اطلاعات را به صورت یکپارچه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند این گزارش که گزارش اعتباری کسب‌و‌کار نامیده می‌شود حاوی اطلاعات عمومی کسب‌و‌کار و دیگر داده‌های مالی است. گزارش اعتباری کسب‌و‌کار برای نمایش تصویر عینی فرآیند مدیریت تعهدات مالی شرکت به کار می‌رود. اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری شرکت‌ها قابل اعتماد و به دور از هرگونه قضاوت انسانی است و نشان‌دهنده عینی سلامت مالی کسب‌و‌کار است.

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نمونه فرم اعتبار سنجی مشتری

با توجه به اهمیت بالای اعتبارسنجی شرکت ها و اشخاص حقوقی در روند اعطای تسهیلات به آنان در این مطلب برآنیم تا با مدل های اعتبارسنجی شرکت و اشخاص حقوقی در دنیا صحبت کنیم تا با انواع مدل های متنوع و رایج در سطح جهانی نیز آشنایی مختصری صورت گیرد. بنابراین اگر تاکنون با هیچ گونه مدلی از اعتبارسنجی در دنیا مواجهه نگشته اید و علاقه مند به دانستن این مطلب هستید، ما را تا پایان دنبال کنید تا بتوانیم گوشه ای از مدل های اعتبارسنجی اشخاص حقیقی و حقوقی را برای شما واکاوی نماییم.

آشنایی با مدل های اعتبارسنجی مختلف( رتبه بندی اعتباری )

امروزه مدل ها و شیوه های گوناگون و مختلف برای پیشبرد اعتبارسنجی مشتریان به بانک ها وجود دارد که هر یک از مدل های اعتبارسنجی مختلف بر حسب الگوهای خاصی طرح ریزی شده اند. این مدل های گوناگون در نهادهای بین المللی و در سطح جهانی بر حسب فاکتورهای اعتبارسنجی یا رتبه سنجی روز دنیا و نیز فضای حاکم بر اقتصاد و محیط کسب و کار در سطح دنیا می باشد که از فاکتورهای بسیار استانداردی بهره می برند. تمامی مدل های مختلف اعتبارسنجی در دنیا بر پایه به وجود آوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در تسهیلات بانکی، مدیریت و پایین آوردن درصد مطالبات معوق که با تاخیر در بازپرداخت بدهی ها مواجه اند، کاهش ریسک و... به فعالیت های خود ادامه می دهند. بنابراین به طور کلی مدل های مختلف اعتبارسنجی در دنیا به منظور شفاف سازی از وضعیت مشتریان در متعهد شدن به الزامات خود برپا گشته اند.

مدل های اعتبارسنجی متنوع در کشورهای مختلف جهان در قیاس با مدل های اعتبارسنجی رایج در کشور خودمان سخت گیری های بیشتری را اعمال می کنند. به گونه ای که حتی کیفیت پرداخت قبوض مختلف و جرایم رانندگی را نیز در میزان سنجش رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی دخیل می کنند. همین امر سبب می شود تا بتوان با اطمینان بیشتری به رتبه اعتباری افراد و ارزیابی وضعیت آن ها تکیه نمود. بنابراین به ضرس قاطع می توان گفت اعتبارسنجی در کشورهای توسعه یافته خارجی امری بسیار جا افتاده و منسجم می باشد. این رتبه اعتباری افراد به هنگام خرید خانه، ماشین، بیمه نامه و... بسیار شایان توجه قرار می گیرد. از این رو تمامی افراد حقیقی و حقوقی تمامی هم و غم خویش را بر آن می دارند تا در پرداخت به موقع قبوض مختلف، اقساط وام و بدهی های مختلف خود درست سر وقت مقرر شده خود مبادرت ورزند و حتی در رانندگی خود جانب احتیاط را در نظر گیرند تا جریمه نشوند. تمامی این عوامل در میزان رتبه اعتباری افراد سهم شایسته ای را به خود اختصاص داده اند.

مراکز اعتبارسنجی در دنیا( رتبه بندی اعتباری )

در دنیا مراکز اعتبارسنجی بسیار زیادی در حال فعالیت  هستند که در این بین سه شرکت اکسپرین، اکوئیفکس و ترنس یونین از جمله پیش قراولان شرکت های فعال در این زمینه محسوب می شوند که در قیاس با کشورهای دیگر از وضعیت جالب توجهی برخوردار هستند. این شرکت ها مبنای کار خود را بر دقت عمل و یکپارچگی داده های ورودی از بانک ها قرار داده اند تا خروجی آن تصمیم گیری دقیق تری باشد که بانک ها با توجه به میزان رتبه اعتباری افراد مختلف اعمال می سازند. بنابراین مدل های اعتبارسنجی اشخاص حقیقی و حقوقی در دنیا به تمامی فاکتورهای ریز و درشت در روند شکل گیری رتبه اعتباری افراد دقت کرده و همه آن ها را در برآورد رتبه آن ها در نظر گرفته اند تا بتوان دقیق تر در خصوص آن ها تصمیم گیری شود.

نمونه فرم اعتبار سنجی مشتری

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

6 توصیه مهم در خصوص رتبه اعتباری و اعتبارسنجی (اعتبار سنجی) برای ایرانیان داخل و خارج کشور

  1. برخی از هموطنان عزیز فکر می‌کنند که به سامانه جامع استعلام بانکی محض ورود به کانادا می‌توانند کارت اعتباری از بانک دریافت نمایند. این تفکر کاملاً غلط است به‌دلیل اینکه بانک‌ها با بررسی گزارش اعتباری افراد اقدام به دادن کارت اعتباری می‌نمایند و بر اساس رتبه اعتباری مشتری مشخص خواهد شد که چقدر کارت اعتباری وی اعتبار خواهد داشت و این رتبه اعتباری بر اساس پارامترهایی نظیر سابقه خوش حسابی مشتری، تاریخچه کارت‌های اعتباری و میزان بدهی هایی که مشتری دارد محاسبه خواهد شد و کسی که به تازگی وارد کانادا شده قطعاً رفتار مالی‌ای در کانادا نداشته که بتواند موجبات دریافت رتبه اعتباری وی را ایجاد نماید. لذا حداقل در یک سال اول ورود شما به کانادا امکان دریافت Credit Card و یا کارت اعتباری وجود ندارد. لازم به ذکر است که رتبه اعتباری اشخاص چه در ایران و چه در خارج از کشور توسط شرکت‌های اعتبارسنجی انجام می پذیرد و این شرکت‌ها پس از دریافت اطلاعات از بانک‌ها و موسسات، آنها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش اعتباری را ارائه می دهند.

تازه واردین به کانادا برای دریافت اعتبار مشکل دارند تنها به این دلیل که سابقه‌ای در سیستم ندارند و درآمدی هم از آنها ثبت نشده اما اگر بتوانند همان سال اول کارت اعتباری به هر میزان اعتبار، حتی در حد ۵۰۰ دلار هم بگیرند، بسیار خوب است و به محض اینکه سیستم متوجه خوش حسابی شما بشود این اعتبار شما را افزایش می‌دهد و ممکن است بعد از چندی کردیت کارتی با سقف چند ده هزار دلاری داشته باشید.

  1. دریافت هر گونه کارت اعتباری عملاً پرونده شما را در خرید گوشت آن اداره باز می‌کند و داشتن یک رتبه اعتباری خوب در آن اداره بسیار ارزشمند است. در ایران هم در زمان دریافت وام حواسمان باشد که اقساط خود را به موقع پرداخت نمائیم به دلیل اینکه تاخیر در بازپرداخت اقساط رتبه اعتباری شما را کاهش خواهد داد.
  2. داشتن حساب‌های متعدد اعتباری روی رتبه اعتباری شما تاثیر گذار است و داشتن یک نوع از حساب اعتباری مثلاً فقط کردیت کارت چندان بر روی رتبه اعتباری شما تاثیر گذار نخواهد بود.
  3. سعی کنید هرگز همه اعتبار خود را از کارت اعتباریمان خرج نکنیم و بهتر است که کمتر از 30 درصد از اعتبار کارت اعتباری خود را خرج کنیم چون تاثیر زیادی بر افزایش رتبه اعتباری شما خواهد داشت.
  4. همواره قبوض خدماتی خود را در موعد مقرر پرداخت نماییم خرید لوازم التحریر چون تاثیر بسزایی در افزایش رتبه اعتباری دارد. البته هنوز پرداخت قبوض اعتباری در ایران تاثیری روی رتبه اعتباری ندارد ولی در آینده ای نزدیک تاثیرگذارخواهد بود.
  5. هرگز اجازه ندهید بدهی عقب افتاده شما به دست آژانس های اعتبارسنجی برسد. مهم نیست که بدهی شما ۱۰ دلار یا ۱۰،۰۰۰ دلار است. زمانی‌ که گزارش بدهی شما به دست آژانس‌های اعتبارسنجی برسد رتبه اعتباری شما به شدت آسیب خواهد دید. در ایران نیز همینطور است چنانچه چک برگشتی داشته باشید سعی کنید تا قبل از موعد 10 روز آن چک را رفع سوء اثر نمائید تا گزارش برگشتی شما به بانک مرکزی ارسال نگردد. به دلیل اینکه رتبه اعتباری شما کاهش پیدا خواهد نمود.
  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

وام بانک ملی دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت سامانه جامع استعلام بانکی برای خرید ملک و خانه نسبت به وام بانک مسکن است. تا مدت‌ها تنها بانکی که برای خرید ملک و خانه تسهیلات و وام ارائه می‌داد، بانک مسکن بود اما از چندی پیش بانک ملی هم با ارائه طرح‌هایی وارد بازار مسکن شده است و تا حد زیادی توانسته مشکلات و معضلات خرید خودکار افراد فاقد خانه و ملک را حل کند. در واقع بانک ملی با هدف انحصار شکنی در اعطای وام و تسهیلات برای خرید مسکن تصمیم گرفته است تا این طرح ویژه خرید مسکن را ارائه دهد. این طرح ویژه خرید مسکن از نیمه دی ماه سال 1396 رونمایی شد و اوراق آن در اردیبهشت ماه سال 1397 در سه نماد بازار فرابورس گشایش یافت و نخستین پرداخت تسهیلات به مشتریان در خرداد ماه این سال اتفاق افتاد. یکی از مهمترین نکات این طرح ویژه خرید مسکن این است که سن ساختمان تاثیری در اعطای وام بانک ندارد و کودکان زیر 18 سال هم می‌توانند از این تسهیلات استفاده خرید گوشت چرخ کرده کنند. البته بانک ملی برای استعلام ضامن مانند هر بانک دیگری که وام اعطا می‌کند، می‌تواند با دریافت مدارک و اسناد مختلف نسبت به شخص متقاضی اقدام می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا از زوایای مختلف خصوصیات و ویژگی‌های وام بانک ملی برای خرید ملک و خانه را بررسی کنیم.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

خرید اتود

با استفاده از سامانه‌ اعتبارسنجی افراد دارای سوابق اعتباری به فرصت‌هایی دست خواهند یافت که منجر به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها خواهد شد. سازمان‌ها تصمیمات مبتنی بر ریسک خود را با سهولت بیشتری اتخاذ خواهند کرد و افراد اطلاعات شخصی خود را به‌ آسانی مدیریت خواهند کرد.

همان طور که هر شخص از کودکی تا میانسالی مراحل مختلفی را مانند فارغ التحصیلی، ازدواج و ... می‌گذراند و حتی در طی یک سال اتفاق‌های تلخ و شیرین بسیاری برای او رخ می‌دهد. گزارش خرید گوشت اعتباری و زندگی مالی صاحبان سوابق مالی نیز در طی یک سال دستخوش تغییرات مثبت و منفی بسیاری می‌شود که ردیابی و بررسی این تغییرات بسیار ضروری است. گزارش اعتباری و نمره اعتباری بخش بسیار مهمی از زندگی مالی یک شخص را تشکیل می‌دهد که حتی نمی‌توان دنیا را بدون وجود آن تصور کرد. نمره اعتباری میزان ثروت یا موفقیت را اندازه نمی‌گیرد و تنها رابطه شخص با بدهی‌هایش را نشان می‌دهد. واژه بدهی برای بسیاری خرید لوازم التحریر از اشخاص یاد‌آور احساساتی مانند ترس، استرس، نا امیدی و اضطراب است. اما اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌توان با انجام آن‌ها از شر بدهی‌ها و احساسات منفی آن خلاص شد.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

رتبه اعتباری یا گزارش اعتباری به عنوان یک معیاری بر حسب عملکرد تمامی افراد حقیقی و حقوقی است که به واقع نشان دهنده فعالیت های پیشین آن ها در بازار است. هر چقدر یک فرد حقیقی یا حقوقی در بازار نسبت به پرداخت بدهی های خود به بانک و تمامی اقساط خود در سر موعد مقرر شده خویش پای بند و مقید باشد، نشان دهنده رتبه اعتباری بالای فرد است و برعکس هر چقدر یک فرد بدهی های بسیار زیادی را به بار آورده باشد و اقساط خود را سر وقت پرداخت خرید گوشت نکند، نمایانگر این است که فرد مذکور از رتبه اعتباری بالایی برخوردار نیست. در نتیجه پس از استعلام بدهی بانکی این فرد و رتبه اعتباری پایین آن می توان به ضرس قاطع به این نتیجه دست یافت که انجام هر گونه معامله با وی با ریسک بسیار زیادی همراه است. بنابراین گزارش اعتباری افراد حقیقی و حقوقی بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای اعتبارسنجی فرمول های بسیار استاندارد و کارآمدی وجود دارد که رتبه اعتباری افراد را خرید لوازم التحریر بر حسب آن تخمین می زنند. بنابراین همواره به تمامی افراد توصیه می گردد نسبت به پرداخت حساب ها، اقساط تسهیلات دریافت شده و... به موقع و درست سر وقت مقرر شده خود متعهد گردند تا با احراز رتبه اعتباری خوب و مطلوب تشویق گردند و وجهه خوب و قابل قبولی را از خود در بازار بر جای بگذارند. اما در غیر این صورت به بار آوردن هر گونه بدهی و دیرکرد و تاخیر در پرداخت بدهی ها و اقساط خود در نزد بانک ها یک نقطه منفی برای افراد تلقی می گردد. چک برگشتی یکی از آن دسته از مواردی است که تاثیر بسزایی در افت رتبه اعتباری افراد دارد. به واقع می توان گفت رتبه اعتباری به منزله کارنامه و عملکرد اعتباری اشخاص است که میزان وفاداری به تعهدات یک فرد نسبت به قبوض و حساب های خود را نشان می دهد. بنابراین در صورتی که فردی برای دریافت تسهیلات خود به هر شعبه بانکی مراجعه کند، متصدی بانک تنها با استعلام بدهی بانکی فرد مذکور و دریافت و ارزیابی رتبه اعتباری وی متوجه میزان وفاداری وی نسبت به تعهداتش خواهد شد. بنابراین به همین سادگی میتوان فهمید که انجام هر گونه معامله با چنین شخصی با هاله ای از ابهام رو به روست و با ریسک پذیری خیلی زیادی همراه است یا خیر. هر چند که رتبه اعتباری همیشه معیار مناسبی نیست و ممکن است یک فرد به یکباره رنگ عوض کند ولی به طور کلی فاکتوری مناسبی برای سنجش اعتباری وی در بازار و میزان وفاداری آن به تعهداتش می باشد.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

سوسیس

یکی از خدمات آژانس‌های اعتبار سنجی تنظیم گزارش معوقات بانکی، استعلام بانکی و تعداد چک برگشتی است. سامانه اعتبار سنجی بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند امتیاز دهی اعتباری هستند. این که آیا شما در حال ترمیم اعتبار خود، ساختن آن از ابتدا یا حفظ نمره عالی هستید، مهم است که درک کنید که این آژانس‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چگونه کار می‌کنند.

پس از یادگیری اصول اولیه، می‌توانید در هنگام تلاش برای به دست آوردن نمره اعتباری خود به بالاترین حد ممکن، از این دانش به نفع خود استفاده کنید. از آنجا که مصوبات دریافت وام، پیشنهادات کارت اعتباری و نرخ بهره همه به کیفیت اعتبار شما بستگی دارند، شناختن موارد و مزایای کل سیستم بسیار ضروری است.

آژانس اعتبار سنجی چیست؟

یک آژانس اعتبار سنجی (که به خرید گوشت عنوان یک دفتر اعتباری نیز شناخته می‌شود) اطلاعات اعتباری مصرف کنندگان و کسب و کارهای شخصی را جمع آوری و ثبت می‌کند.

در ایالات متحده ، این صنعت تحت سلطه بزرگترین آژانس های گزارش اعتباری است: Equifax ، Experian و TransUnion. آنها سه شرکت جداگانه در رقابت با یکدیگر هستند و به تبع آن اطلاعات را خرید لوازم التحریر به اشتراک نمی‌گذارند، بنابراین دیدن اطلاعات مختلف از هر یک غیر معمولی نیست.

رایج ترین انواع اطلاعات اعتباری جمع آوری شده توسط آنها شامل مانده وام، مانده کارت اعتباری، تاریخ پرداخت، وضعیت حساب و اطلاعات عمومی است.

با جمع آوری اطلاعات ، آنها می توانند آن را به بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری و سایر وام دهندگان که از این داده‌ها استفاده می‌کنند، برای ایجاد یک پیشنهاد تامین مالی شخصی سازی شده بر اساس نمایه اعتباری شما بفروشند. آنها حتی آن را به شما می فروشند.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

 چک برگشتی، در واقع، یکی از رایج ترین تخلفات مالی در ایران است که می‌تواند عواقب فاجعه آمیز برای صادرکننده و صاحب چک به دنبال داشته باشد.

تاثیر چک برگشتی در زندگی افراد

در اینجا نگاهی به روش‌های مختلفی که یک چک برگشتی می‌تواند در زندگی شما تاثیر بگذارد، شده است:

1- بانک صاحب حساب چک برگشتی را جریمه می‌کند.

 اگر به دلیل کمبود بودجه یا هر دلیل فنی دیگری خرید گوشت مانند عدم تطبیق امضا، چک شما برگشت بخورد، بانک جریمه خواهد کرد و ممکن است دیگر به فرد متخلف دسته چک اعطا نشود. آمار چک برگشتی متاسفانه در کشور بالا است و گرفتن چک به نوعی ریسک محسوب می‌شود. البته دولت و بانک مرکزی با اقداماتی که در این چند سال انجام داده‌اند، توانسته‌اند تا حد زیادی آمار چک برگشتی را کاهش دهند.

2-چک برگشتی می‌تواند نمره و رتبه اعتباری شما را خراب کند.

 حتی یک چک برگشتی تنها می‌تواند بر روی رتبه و  خرید لوازم التحریر نمره اعتباری شما بطور جبران ناپذیری تا حدی تاثیر بگذارد که احتمالا در آینده می‌توانید از گرفتن وام محروم شوید. چرا که دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دیگر با استعلام بانکی و گرفتن گزارش معوقات بانکی از سامانه‌های اعتبار سنجی نسبت به تعداد چک برگشتی و نمره و رتبه اعتباری او مطلع شوند. بهترین راه برای نگه داشتن رتبه و نمره اعتباری و بهتر کردن آن  این است که اطمینان حاصل کنید که چک های شما هرگز برگشت نمی‌خورند و حتی پس از پاس شدن آن، حداقل مانده حساب شما به حد کافی خواهد بود. ( رتبه بندی اعتباری – استعلام بانکی )

3-امکان دارد از شما نزد مراجع قضایی شکایت کنند.

اگر چک تان برگشت بخورد، ممکن است طرف متضرر بر علیه تان پرونده‌ای کیفری نزد مراجع قضایی تنظیم و از شما شکایت کند. پس برای اینکه از وضعیت معوقات بانکی و تعداد چک برگشتی  خود مطلع شوید از سامانه‌های اعتبار سنجی برای گرفتن استعلام بانکی اقدام کنید. بسیاری از افراد از سامانه‌های اعتبار سنجی استفاده می‌کنند تا قبل از درخواست وام یا کارت اعتباری جدید، نمره اعتباری فعلی و تعداد چک برگشتی خود را ببینند. آنچه ممکن است متوجه نشوید این است که این وب سایت‌ها همچنین اجازه می‌دهند که به گزارش اعتبار سنجی خود دسترسی پیدا کنید تا بتوانید تمام اطلاعاتی را که تعیین کننده نمره اعتباری سه رقمی است، ببینید.

چطور از برگشت خوردن چک جلوگیری کنیم؟

افراد می‌توانند با رعایت دقیق‌تر مانده حساب چک خود، تعداد چک برگشتی را کاهش دهند، با استفاده از یک سیستم مالی ثبت چک به روز برای ثبت تک تک بدهی‌ها و واریزها، یا با نگه داشتن ته برگ‌های چک‌های صادر شده از برگشت خوردن آنها جلوگیری کنند. افراد همچنین می‌توانند یک حساب پس انداز باز کرده و آن را به حساب چک خود پیوند دهند تا هزینه‌های اضافی را پوشش دهند. از طرف دیگر، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که چک‌های کمتری بکشند یا برای پرداخت بسیاری از هزینه‌های خود از پول نقد استفاده کنند.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

چک برگشتی چکی است که دریافت کننده چک هنگام وصول آن نزد بانک با پیغام عدم موجودی کافی حساب از بانک برای وصول و دریافت پول آن مواجه می‌شود. هم کسی که چک را صادرمی کندو هم دریافت کننده چک می‌تواند با اقداماتی که انجام می‌دهد، جلوی چک برگشتی را بگیرد. کسی که چک را می‌نویسد باید اطمینان حاصل کنند که در تاریخ مشخص شده به میزان مبلغ نوشته شده در چک در حساب خود پول دارد.

اقداماتی که صاحبان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک برگشتی را بگیرند.

1-تعادل را بشناسید: مانده حساب موجود خود را (که ممکن است با مانده حساب شما متفاوت باشد) بررسی کنید. از  طریق سامانه‌های اعتبار سنجی می‌توان استعلام بانکی گرفت. افراد دریافت کننده چک می‌توانند با گرفتن استعلام بانکی از صاحب چک گزارش حساب و وجود یا عدم وجود چک برگشتی او را مشاهده کند.

2-آینده نگری کنید: برای هزینه‌های غیر منتظره پول اضافی را در حساب بانکی خود بگذارید. این پول می‌تواند به شما کمک کند تا وقتی که پرداخت هزینه‌هایی را فراموش کرده‌اید و در هنگام اضطرار به پول نقد نیاز دارید این هزینه‌ها را جبران کنید. اگر به طور مداوم مانده حساب خود را بررسی و چک کنید، به احتمال زیاد هرگز هیچ گونه چک شما برگشت نمی‌خورد. ( چک برگشتی )

3-حساب بانکی خود را متعادل کنید: مانده حساب، سپرده‌ها و برداشت‌های حساب خود را ردیابی کنید. اگر حساب‌های خود را متعادل کنید، قبل از اینکه بانک بخواهد اقدام کند، خودتان از موجودی حساب خود مطلع خرید گوشت  خواهید شد. برای جلوگیری از چک برگشتی و پرداخت جریمه، زمان سر رسید تاریخ چک را دارید.

4- با پرداخت کنندگان چک ارتباط برقرار کنید: اگر چکی را که کشیده‌اید و بعدا متوجه می شوید که قرار است برگشت بخورد، به سرعت با دریافت کننده تماس بگیرید. قبل از واریز چک، به آنها اطلاع دهید تا آن را برای وصول نزد بانک نبرد. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای هر دوی شما می‌شود. ( چک برگشتی )

اقداماتی که دریافت کنندگان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک خرید لوازم التحریر برگشتی را بگیرند.( رتبه بندی اعتباری )

دریافت کنندگان چک همیشه با پذیرش چک، ریسک می‌کنند، اما مدیریت این خطرات امکان پذیر است.

1-تایید اعتبار: برای تایید اعتبار قبل از پذیرش یا وصول چک، با بانک صاحب چک تماس بگیرید. برخی از بانک ها همکاری خواهند کرد، اما برخی دیگر هیچ اطلاعاتی در مورد حساب‌های مشتری ارائه نمی دهند. شما نمی‌دانید مگر اینکه امتحان کنید. ( چک برگشتی )

2-استفاده از خدمات سامانه‌های اعتبار سنجی: افراد می‌توانند از پایگاه داده‌هایی استفاده کنند که حساب‌های مربوط به چک را ردیابی می‌کنند و با ارائه گزارش معوقات بانکی به جلوگیری دریافت چک از افراد بد حساب و بدقول و برگشت خوردن آن کمک می‌کنند. آنها حتی ممکن است پرداخت چک‌های بد را  با دریافت هزینه اضافی تضمین کنند.

3-فرآیندها: در مورد اینکه از چه کسی چک بگیرید، گزینشی عمل کنید. برای برخی از مشاغل، این ریسک ارزش آن را دارد و شما می‌توانید با گرفتن چک (در مقابل نیاز به کارت‌های اعتباری یا فقط پول نقد) به مشتریان بیشتری خدمت کنید. اما اگر می خواهید چک را بپذیرید، بهترین راه حل را دنبال کنید تا از برگشت خوردن آن جلوگیری شود.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

چک برگشتی

 چک برگشتی چکی است که دریافت کننده چک هنگام وصول آن نزد بانک با پیغام عدم موجودی کافی حساب از بانک برای وصول و دریافت پول آن مواجه می‌شود. هم کسی که چک را صادرمی کندو هم دریافت کننده چک می‌تواند با اقداماتی که انجام می‌دهد، جلوی چک برگشتی را بگیرد. کسی که چک را می‌نویسد باید اطمینان حاصل کنند که در تاریخ مشخص شده به میزان مبلغ نوشته شده در چک در حساب خود پول دارد.

اقداماتی که صاحبان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک برگشتی را بگیرند.

1-تعادل را بشناسید: مانده حساب موجود خود را (که ممکن است با مانده حساب شما متفاوت باشد) بررسی کنید. از  طریق سامانه‌های اعتبار سنجی می‌توان استعلام بانکی گرفت. افراد دریافت کننده چک می‌توانند با گرفتن استعلام بانکی از صاحب چک گزارش حساب و وجود یا عدم وجود چک برگشتی او را مشاهده کند.

2-آینده نگری کنید: برای هزینه‌های غیر منتظره پول اضافی را در خرید گوشت حساب بانکی خود بگذارید. این پول می‌تواند به شما کمک کند تا وقتی که پرداخت هزینه‌هایی را فراموش کرده‌اید و در هنگام اضطرار به پول نقد نیاز دارید این هزینه‌ها را جبران کنید. اگر به طور مداوم مانده حساب خود را بررسی و چک کنید، به احتمال زیاد هرگز هیچ گونه چک شما برگشت نمی‌خورد. ( چک برگشتی )

3-حساب بانکی خود را متعادل کنید: مانده حساب، سپرده‌ها و برداشت‌های حساب خود را ردیابی کنید. اگر حساب‌های خود را متعادل کنید، قبل از اینکه بانک بخواهد اقدام کند، خودتان از موجودی حساب خود مطلع خواهید شد. برای جلوگیری از چک برگشتی و پرداخت جریمه، زمان سر رسید تاریخ چک را دارید.

4- با پرداخت کنندگان چک ارتباط برقرار کنید: اگر چکی را که کشیده‌ای خرید لوازم التحریر و بعدا متوجه می شوید که قرار است برگشت بخورد، به سرعت با دریافت کننده تماس بگیرید. قبل از واریز چک، به آنها اطلاع دهید تا آن را برای وصول نزد بانک نبرد. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای هر دوی شما می‌شود. ( چک برگشتی )

اقداماتی که دریافت کنندگان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک برگشتی را بگیرند.( رتبه بندی اعتباری )

دریافت کنندگان چک همیشه با پذیرش چک، ریسک می‌کنند، اما مدیریت این خطرات امکان پذیر است.

1-تایید اعتبار: برای تایید اعتبار قبل از پذیرش یا وصول چک، با بانک صاحب چک تماس بگیرید. برخی از بانک ها همکاری خواهند کرد، اما برخی دیگر هیچ اطلاعاتی در مورد حساب‌های مشتری ارائه نمی دهند. شما نمی‌دانید مگر اینکه امتحان کنید. ( چک برگشتی )

2-استفاده از خدمات سامانه‌های اعتبار سنجی: افراد می‌توانند از پایگاه داده‌هایی استفاده کنند که حساب‌های مربوط به چک را ردیابی می‌کنند و با ارائه گزارش معوقات بانکی به جلوگیری دریافت چک از افراد بد حساب و بدقول و برگشت خوردن آن کمک می‌کنند. آنها حتی ممکن است پرداخت چک‌های بد را  با دریافت هزینه اضافی تضمین کنند.

3-فرآیندها: در مورد اینکه از چه کسی چک بگیرید، گزینشی عمل کنید. برای برخی از مشاغل، این ریسک ارزش آن را دارد و شما می‌توانید با گرفتن چک (در مقابل نیاز به کارت‌های اعتباری یا فقط پول نقد) به مشتریان بیشتری خدمت کنید. اما اگر می خواهید چک را بپذیرید، بهترین راه حل را دنبال کنید تا از برگشت خوردن آن جلوگیری شود.

  • علی تمیمی
  • ۰
  • ۰

خرید گوشت

امروزه با توجه به خرید و فروش اینترنتی در وب سایت های مختلف، ساز و کارهایی طراحی شده است که به اعتبارسنجی وب سایت های مختلف روی می آورند تا با در دست داشتن این فاکتورها و ملاک هایی که برای ارزیابی و اعتبارسنجی سایت های مختلف صورت می گیرد، به راحتی افراد مختلف نسبت به معتبر بودن یا عدم اعتبار یک وب سایت فروش اینترنتی اطمینان حاصل نمایند. بنابراین سایت های اعتبارسنجی مختلفی به وجود آمده اند که هدف خود را مبنی بر خرید و فروش اینترنتی آسان و بی استرس بنا نهاده اند تا کار اعتماد مشتریان را در راستای خرید اینترنتی خود بیشتر کرده و از ریسک و  استرس از دست رفتن پول و سرمایه آنان تا حد بسیار زیادی بکاهد. به طور کلی اگر بخواهیم از یک سایت اعتبارسنجی خریداری نماییم، سایت های اعتبارسنجی مذکور می بایست ملاک هایی از جمله: داشتن یک طراحی سایت شکیل و مطلوب، شفافیت و وضوح در انجام روند خرید کالا، داشتن شماره تلفن ثابت، نام شرکت معتبر و حتی وجود آدرس فیزیکی شرکت مذکور، دادن امتیاز به خرید گوشت مشتری در قبال بازپس گیری کالای فروخته شده همه و همه از جمله ملاک ها و معیارهایی خرید لوازم التحریر هستند که با استفاده از سایت های اعتبارسنجی می توان انواع وب سایت ها فروشگاهی را ارزیابی نمود تا خریدی مطمئن تر در پیش داشته باشیم.

  • علی تمیمی